fredag 26. november 2010

Eple Trio - In The Clearing | In The Cavern

JAZZ
Plateselskap: NORCD
Fysisk distribusjon: Musikkoperatørene
Digital distribusjon: Phonofile

Eple Trio
Andreas Ulvo (piano, tangenter)
Sigurd Hole (bass)
Jonas Howden Sjøvaag (trommer, tangenter, elektronikk)

Studio: Is It Art Studios, Sverige (Peder Kjellsby, Sjur Miljeteig)
Produsent: Eple Trio

Hjemmeside
Facebook
Myspace
Presseinfo (PDF)  

In The Clearing
In The Cavern

Norge har fostret mange lyriske pianotrioer som har vakt oppsikt over hele verden. Helge Lien Trio og Tord Gustavsen Trio så ut som noe av toppen på en bølge av slaget, men midt i forrige tiår kom Morten Qvenild og Andreas Ulvo med hver sin av slaget. Qvenild kalte sin In The Country, mens Ulvo kom med Eple Trio. I desember skal Ulvos trio på turné i Japan, det er ikke første gang.

Debutalbumet Made This kom i 2007, og oppfølgeren The Widening Sphere Of Influence fulgte rakst i 2008. Denne gangen har trioen samlet to raske i en smell, henholdsvis In The Clearing og In The Cavern på hver sin CD i samme omslag. Det hender ikke ofte hos Karl Seglems plateselskap NORCD, ei heller at det følger med hefte, eller booklet som mange ynder å kalle det. Men hele albumet hadde fått plass på en enkel CD.

Dette er lyrisk jazz, slik Griegs «lyriske stykker» er lyriske. Det er forholdsvis lettfattelig for et øre som ikke er blitt jazzfrelst. Trioens musikk trekker veksler på både klassisk, folkemusikk, world, pop, barokkmusikk og synth. Fra jazzen er trioen denne gangen overraskende nære Ketil Bjørnstads uttrykk fra The Sea og River-albumene. Det understrekes ikke minst av Sigurd Holes bruk av bue på kontrabassen.

Eple Trio har et eventyrlig åpent uttrykk, som samler og favner tråder man kan forbinde med så forskjellige størrelser som Oregon, Arild Andersen, Biosphere og Jean-Michel Jarre.

Man kan forstå hvorfor det er viktig å skille de, tross alt, to albumene i denne dobbeltpakken. Det ville være like meningsfullt å samle den hel, som en fortelling, en reise. Men er det ikke to reiser? Eller hører ikke reisemotivet hjemme her? Er det snarere to stillstander, to synsvinkler, en utadvendt og en innadvendt? Det bidrar til ulike måter å oppleve albumet på. Det beriker. Jeg lesser fem gnuer på terningen.

Anmeldt:

(Uten karakterer: Dagsavisen)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar