fredag 22. oktober 2010

Silje Nergaard med julealbum

Det kan virke som at alle Silje Nergaards amerikansk kolleger har gitt ut julealbum. Nå er det Siljes tur, og hun gjør mer ut av det enn man vil forvente.

Etter 20 års karriere kommer Silje Nergaard fra Hamar med sitt første julealbum. Det har fått navnet If I Could Wrap Up A Kiss, og blir å få kjøpt fra 15. november, melder Sony Music Norway.

Silje Nergaard og hennes faste tekstleverandør Mike McGurk har levert tre egne, nyskrevne julesanger. I tillegg har Nergaard skrevet en fjerde julesang sammen med Sigrid Merete Hanssen. De åtte andre sangene har hun hentet fra dels ukjente kanter av julemusikken.

Annerledes julealbum

- Jeg ønsket å lage en annerledes juleplate med jazzinspirerte sanger, som passet inn i mitt eget musikalske landskap. Jeg har alltid vært glad i julen, men har aldri satt musikk til den før. Det begynte som et overskuddsprosjekt og endte opp som en veldig personlig juleplate, uttaler Silje Nergaard selv i plateselskapets pressemelding.

Silje Nergaard lar tittelsporet, en av hennes egne sanger, få åpne If I Could Wrap Up A Kiss.
- Dette er første gang jeg har komponert julesanger selv. Jeg måtte forske litt på hva som kjennetegner en god julemelodi. Tittelsporet «If I Could Wrap Up A Kiss», kom til meg da jeg var ute og jogget en fin norsk sommerdag. Jeg tenkte at vi har jo mye mer enn vi trenger i all velstanden vår, og vi har ikke behov for enda flere ting til jul, så hvorfor ikke pakke inn et kyss til den vi er glad i, forteller Nergaard.

Bortgjemte skatter

To av sangene på If I Could Wrap Up A Kiss er duetter.
- En av de fineste sangene på plata er en gjemt skatt som jeg har jeg fått fra familien til Kenneth Sivertsen. Jeg synger den sammen med Sigvart Dagsland, den heter «Det var ein gong» og er en hyllest til en stor norsk kunstner, forteller Slije Nergaard.

Silje Nergaard har bevisst styrt unna de største, mest utslitte sviskene i julemusikken, men ønsket å gjøre et unntak for «Have Yourself A Merry Little Christmas».
- Noen vil kanskje synes at sangene ikke har nok jul i seg, og det gjør ingenting. Det er bare fint om platen blir spilt når julen er over også. Jeg har prøvd å lage et varmt og lunt album, og jeg håper jeg den kan gi litt ro i en ellers så hektisk juletid, sier Silje Nergaard.

14. desember inviterer Silje Nergaard og bandet hennes til jazzklubb med desemberstemning i Oslo Konserthus, legger Sony Music til.

SILJE NERGAARD
Julealbumets låter:

 1. «If I Could Wrap Up A Kiss» (Silje Nergaard/Mike McGurk) 
      med Roger Cicero
 2. «The Very First Christmas Without You» (Silje Nergaard/Mike McGurk )
 3. «River» (Joni Mitchell)
 4. «Det var ein gong» (Kenneth Sivertsen/Solfrid Sivertsen) 
      med Sigvart Dagsland
 5. «Christmas Time Is Here» (Vince Guaraldi/Lee Mendelson)
 6. «Is Christmas Only A Tree» (Mark Rebek)
 7. «Sonjas sang til Julestjernen» (Egil Monn Iversen/Axel Helgeland)
 8. «Vintersang» (Silje Nergaard/Sigrid Merethe Hanssen)
 9. «Det hev ei rose sprunge» (Trad.)
10. «Wonderful Christmas Time» (Paul McCartney) med Karla & mamma
11. «Have Yourself A Merry Little Christmas» (Hugh Martin/Ralph Blane)
12. «A Christmas Wish» (Silje Nergaard/Mike McGurk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar