fredag 15. oktober 2010

Betty brenner for rock


Plata heter Brenn hexen. Hun kaller seg bare Betty og oser punk. På plata leverer hun punkpop med finesse og tekster fri for blygsel.

I uken før Farojournalen ble lagt på is, traff jeg en artist med meningers mot og alle odds mot seg. Hun lanserer sitt andre egne album etter at medieoppmerksomheten har lagt seg etter at hennes niese rømte fra barnevernet og døde av en overdose.

Det var «tante Betty» som ble intervjuet om niesen på TV, og hun legger ikke skjul på at hun selv har levd på randen. Nå ønsker Betty Johnsen å legge hodet sitt på blokka og stille seg til doms; Noen vil få et kick, andre kan gjøre som albumtittelen antyder: Brenn hexen.

- Er det lov å være kvinne oppunder 50 år og få lov til å spille rock,? spør Betty retorisk.
Det prøver hun å få svar på med sin forholdsvis ferske karriere.
- Jeg er for gammel for P3, men jeg vil spille rock, noe som er impulsivt og sterkt, og jeg vil vise vei for andre jenter.

Pupper og lår

- I min tid var det Patty Smith, Siouxie & The Banshees, Marianne Faithful og Nina Hagen som viste vei. Det var ikke bare pupper og lår, men i dag er det bare deiligheter som Beyonce og Rihanna som gjelder, mener Betty.

Hun ønsker å være et kvinnelig forbilde i den ekte musikken, ikke overlate det til, som hun sier «Neil Young og gutta». Betty har imidlertid ikke merket seg hvor store forbilder punkrockerne fra Melodi Grand Prix Junior er blitt, men tar mine ord for at To Små Pønkere fra Alta og The BlackSheeps fra Varanger gjør god nytte.
- Det er herlig å høre på. Noen må våge å gå foran. De unge tør også mye mer, nikker Betty anerkjennende.

Betty legger ikke skjul på at hun ikke har hva man kalle «stemmeprakt», men hun har funnet en ny vei til sin stemmes troverdighet:
- Jeg går også på skole i København, på andre året på Complete Vocal Institute. Det er helt fantastisk. De er ute etter «Hvem er du» - «Hvor vil du hen med dette», forteller Betty Johnsen.

Bergen Trondheim

Hennes nye karriere startet i fjor med albumet Svart natt, som i likhet med det nye er produsert av Ronny Le Tekrø. Bergensdamen fra Trondheim er imidlertid sitt eget plateselskap, Betty Records, og er avhengig av samarbeidspartnere for å komme opp og fram.

Hun har samme promotører som Vamp og Sivert Høyem, Head Of Promotion, og samme distributør som Vassendgutane og Ole Ivars.
- Jeg samarbeider med Bare Bra Musikk som distributør. De er dyktige, og har fått ut plata på alt online, fra Platekompaniet til iTunes og Amazon.

Dyrt visittkort

Betty Johnsen har lagt mye ressurser i albumet, men venter ikke å bli rik av produktet.
- Jeg har brukt mer tid på denne enn på Svart natt. Jeg har hatt det moro med å spille i band. Nå tør jeg i større grad stå for produktet. Nye Brenn hexen er egentlig den første, og de får bare brenne meg, sier hun, som om hun med utgivelse av plata har lagt hodet på blokka.

Hun har andre suksesskriterier enn albumsalg.
- Jeg opplever at en hver dag er en suksess. Jeg får arbeide med det jeg liker. De fleste musikere er ukjente. Du kan ikke tvinge det på noen, men det må også nå ut til noen. Jeg håper jeg får til salt i såret, og virker ikke denne (plata), så virker den neste, sier hun.

Trønderrockere

Bergensjenten Betty har blitt del av det erfarne rockemiljøet i Trondheim, og gleder seg som en unge til å stå på scenen med nye bekjentskaper i bandet.
- Jeg har fått med meg Morten Skaget og Steinar Kroksatd fra Åge Aleksandersens Sambandet, de er jo mer inne i dette her enn jeg er. Hele live-kompet skinner, stråler Betty.

Hun er også glad i det trøkket man får av blåseinstrumenter.
- Det er tre blåsere som er med på tre låter på plata, men etter dette kan jeg ikke gjør noe uten blåsere, fastslår Betty entusiastisk.

- Det er ikke noen i denne bransjen som får noe gratis. Jeg har fått samarbeidspartner som vil det samme som meg, og det jeg drømmer om nå er å få mer innpass på festivaler, fortsetter artisten.

Til Bergen

Betty ser spesielt fram til konsert i Bergen 22. oktober.
- Det er min hjemby, selv om jeg har bodd i Trondheim i 25 år, sier Betty.

Konserten finner sted på Inside Rock Café, og konsertoversikt.no beskriver henne som «Betty Johnsen, Bergens Punkdronning, Norges Rock-diva nr. 1 og en av de få kvinnelige bandlederne vi har hatt her i landet».



Plateselskap/Etikett: Betty Records
A&R:
Betty Johnsen


Distribusjon: Bare Bra Musikk
Promotion: Head Of Promotion

Management: Egen

Salgsmål: 3.000
Nøkkelelementer i markedsplanen: Video på «Norsk På Norsk» på NRK, intervjuer i de største avisene, TV 2 og NRK
Internasjonal aktivitet: Complete Vocal Institute

Albumslipp: 4.10.2010 
Norsk turnestart: 21.10.2010
På nettet: www.bettybetty.net

Førstesingel: «Før ganen galer» 
Andresingel: «Månestripen» 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar