mandag 25. oktober 2010

Dag Arnesens tredje «jazz på norsk»

Dag Arnesen Trio har skapt magi med norsk folkemusikk og klassisk i jazzversjon, og har sågar vært listepop med Norwegian Song 2. Nå kommer del tre, som er første utgivelse på Musikklosens eget plateselskap.

DAG ARNESEN (i midten), Pål Thowsen (v) og Ellen Andrea Wang (h). (Foto: Nadina Helen Bakos)
Odd Gjelsnes lyder tilnavnet «Musikklosen» for sin kunnskap om jazz, klassisk og etnisk musikk. For 14 år siden startet han eget distribusjonsfirma, Musikklosen, og blant hans bestselgere troner Dag Arnesen Trio høyt med Norwegian Song og Norwegian Song 2.

Når Bergens store jazznestor på pianoet er tilbake med nye norske sanger, står forandringene i kø. Dag Arnesen har selv komponert jazzviser inspirert av sine to første Norwegian Song-album, tre av albumets ti spor. Terje Gewelt har sluttet som bassist, og Arnesen har dermed gått fra Gewelts etikett Resonant Music til Musikklosens nyoppstartede plateselskap, Losen Records.

En jazzhit

Odd Gjelsnes har stor tro på at Norwegian Song 3 kan bli årets bestselger i jazz.
- Veldig rart om ikke det blir tilfelle. Her har de fått med seg en solid gjest på seks låter. Foruten en gjenopplivelse av NRKs «Pausesignalet» i Dags arrangement får du også en temmelig rocka «Pål sine høner», hvor Palle utfolder seg med beatboxing. Jeg tipper mange kommer til å plystre «Pausesignalet» mot jul, sier Odd Gjelsnes.

Musikklosen har som mål å selge 10.000 av Norwegian Song 3.
- Jeg har kjent Dag Arnesen i mange år og har hatt suksess med volum 1 og 2, som har solgt i størrelsesorden 15.000 og 8.000, forteller Gjelsnes.

Trilogi

Det kan fortone seg som en knallstart for Losen Records, men samtidig har Musikklosen mistet distribusjon av Resonant Music.
- Terje Gewelt sa opp i trioen, og da var det ikke lenger naturlig for Dag å utgi plater på Terjes label. Da Dag, Pål og jeg ble enige om at vi skulle fortsette samarbeidet og at jeg skulle gi den nye plata ut på min nye label Losen Records, ble dette feil for Terje, som dermed flyttet distribusjonen av Resonant Music til Musikkoperatørene, forklarer «Musikklosen».

Dermed ligger en eventuell trilogiboks i det blå for øyeblikket.
- Hva som blir den videre skjebnen for Vol 1 og 2 får fremtiden vise. For tiden vil jeg vie all energi på Norwegian Song 3, fastslår Odd Gjelsnes.

PALLE MIKKELBORG, Kongsberg 2009.
Erstattere

Terje Gewelts erstatter er nok et nytt bekjentskap for mange, mens gjesteartisten fra Danmark er viden kjent blant annet som komponist for Miles Davis.
- Trioen har fått en fantastisk erstatter på bass i Ellen Andrea Wang, og Palle Mikkelborg gjør ikke bort seg for å si det mildt. Dette skal bli moro, mener Gjelsnes.

Dermed er etiketten Losen Records født hos enmannsselskapet som hittil har vært distributør og importør av andres etiketter i inn og utland.
- Det er klart det er fint å starte en label med ei slik plate. Jeg har et godt forhold både til musikken og musikerne og vi samarbeider fint. De har hatt en utvikling som nok vil overraske mange, og plata er blitt meget vellykket, og det skal bli spennende å prøve å følge opp suksessen til de to første nå i et mye vanskeligere marked, forteller Odd Gjelsnes.

Mer losing

Losen Records hviler ikke på laurbærene, men har allerede sikret seg andre etablerte artister med pene merittlister.
- Et par uker etter Norwegian Song 3 skal jeg gi ut Olga Konkovas nye album, Lament For A Lost Maiden. Det kan være det kommer et par plater til også før eller rett etter jul. Flere prosjekter er på pratestadiet og noen er spilt inn, avslører «Losen».

- Filosofien min for Losen Records er at jeg skal gi ut plater med musikere jeg liker å jobbe med og musikk jeg liker. Det er uinteressant for meg om det er jazz, klassisk, folkemusikk, rock, blågrass. Liker jeg det, så liker jeg det, og jeg har aldri vært opptatt av å båssette musikk. Som det sies; det er god musikk, og det er dårlig musikk. På Losen Records tillater jeg meg å være helt enerådende i å bestemme hva som er god musikk, sier Odd Gjelsnes.

Ikke bare jazz

Losen Records blir ikke en rent jazzetikett.
- De som tror jeg bare liker jazz skal nok få seg noen overraskelser. Jeg planelegger utgivelser med både Håvard Gimse og Per Arne Glorvigen neste år, sier Gjelsnes.

Han legger ikke skjul på at opprettelse av nytt plateselskap i dag er å gå mot strømmen.
- Jeg velger å gå offensivt ut i et marked som mildt sagt er meget urolig, konkluderer «Musikklosen».


Dag Arnesen Trio - Norwegian Song 3

Plateselskap/Etikett: Musikklosen/Losen Records
A&R: Odd Gjelsnes
Distribusjon/promotion: Musikklosen
Salgsmål: 10.000
Albumslipp: 25.10.2010
Norsk turnestart: planlegges fra 22.02.2011
På nettet: www.mulemusic.no

Nøkkelelementer i markedsplanen: 
- Vi vil forsøke å få trioen inn på radio og TV i den grad det er mulig. Trioen ble presentert i NRK Dagsrevyen fra innspillingen i Rainbow Studio. Ellers alt det vanlige ovenfor pressen når plata kommer. Vi håper og tror dette blir årets jazzselger mot jul og vil følge opp etter beste evne i forhold til hva som skjer og hva vi får til underveis.

Internasjonal aktivitet: 
- Spiller på en stor FN-konferanse i Geneve 25. november. Det blir turne i Japan, usikkert når, samt at vi regner med å få til turne etter hvert i Italia, der de allerede har vært to ganger med suksess, og i Tyskland. Vi forsøker også å komme inn på internasjonale festivaler, og Palle Mikkelborg er åpen for å være med på spillejobber når han kan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar