tirsdag 26. oktober 2010

Den norske X-Factor-samlingen lanseres digitalt


Sony Music Norway har solgt hele opplaget av X-Factor 2010 på plate til Se og Hør. Eneste platebutikker som får selge X-Factor-samlingen er de digitale.

Årets samleplate med de norske X-Factor-finalistene blir kun å få kjøpt på plate som vedlegg til Se og Hør Weekend. Første CD kommer med bladet 5. november, mens den andre og siste CD-en kommer 12. november.

En uke senere lanseres samlingen digitalt. Produktsjef Leif Ribe hos Sony Music klarer opp i detaljene rundt X-Factor-utgivelsen:

Eksklusiv avtale

Har jeg forstått dere riktig, fysisk distribusjon blir kun Se og Hør, ikke noe annet, eller blir albumet sluppet fysisk ved en senere anledning?
- Nei, dette er en eksklusiv avtale med Se og Hør om den fysiske distribusjonen, og platen vil ikke bli sluppet fysisk utover dette, opplyser Ribe.

Blir X-factor-samlingen også lansert digitalt for nedlasting og streaming, i så fall når?
- Samlingen blir sluppet digitalt 19.november for både nedlasting og streaming.

Blir det da lansert for nedlastingssalg samlet som albumenhet i tillegg til enkeltspor?
- Ja, både samlet som album og enkeltspor.

Nye muligheter

Tiltaket bør vekke tanker rundt status og framtiden for omsetning av musikk i fysisk og digitalt format. Det er en TV-aktuell samleplate som kun legges ut for salg digitalt. Dermed er håpet der om at X-Factor kan bidra til å sette fokus på nedlasting og streaming.

- Selv om digitalt salg og streaming er blitt stuereint for de fleste, tror vi at det finnes målgrupper der ute som ennå ikke vet hvilke muligheter som eksisterer. Da dette produktet favner såpass bredt, kan forhåpentligvis dette åpne noen flere dører for digital omsetning, sier Leif Ribe

Digital målgruppe

I hvilken grad legger dere opp til markedsføringsaktiviteter for nedlasting av produktet?
- Her vil det gjøres vanlige digitale aktiviteter, som søkeordskampanjer og lignende. Det er ikke lagt opp til å promotere enkeltlåter fremfor andre.

I hvilken grad forventer dere å lære av distribusjonsformer med måten dere lanserer denne tittelen på?
- Vi ser på dette som en spennende måte å nå nye kunder som kanskje ikke ville besøkt sin lokale platebutikk uansett. En slik distribusjonsform vil aldri kunne erstatte platebutikken, men være et supplement på enkeltutgivelser, konkluderer produktsjef Leif Ribe hos Sony Music.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar