onsdag 19. januar 2011

Sølvtaggen til Kaizers Orchestra

Kampanjen for Kaizers Orchestra-singlen «Hjerteknuser» vant Sølvtaggen for desember 2010. Dermed er kampanjen også nominert til Gulltaggen.

Det hører med til sjeldenhetene at musikkselskaper tildeles priser for sine reklamekampanjer. Et av Norges minste og nyeste av slaget, Haaland & Eidsvåg, ble nylig tildelt Sølvtaggen i samarbeid med reklamebyrået Anorak AS.

Bransjeorganisasjonen for markedsføring i digitale kanaler, INMA, deler ut Sølvtaggen hver måned, og Gulltaggen for årets kampanje. I desember 2010 gikk prisen til kampanjen for Kaizers Orchestra «Hjerteknuser».

www.solvtaggen.no bruker INMA overskriften «Gjør-det-selv løsning til topps», og beskriver vinneren: «Dersom en låt ikke eksiterer på verken vinyl, kassett, CD eller i digitalt format, men kun som noteark, så er den eneste måten å høre den på, å spille den selv.»

«Hjerteknuser» var andre single fra det nye albumet til Kaizers Orchestra, Violeta, Violeta Volume 1, som slippes på CD, vinyl og MP3 som første del av en trilogi 31. januar. Kampanjes målsetning var å engasjere fans, promotere band, trilogi og konserten i Oslo Spektrum i april.

Sentralt i kampanjen var konkurransen om å lage coverversjon av singlen, som altså ingen hadde hørt. Seieren gikk til Ingjerd Østrem, bedre kjent under artistnavnet Moi.

«Hatten og gassmasken av fra en sjarmert jury konkluderer juryens leder, Christian Westerberg Thoresen, og understreker det utradisjonelle og sammensatte i vinnerbidraget:

«Juryen tror løsningen treffer målgruppen rett i hjertet og gjør en god jobb for Kaizers Orchestra. På tross av at kampanjen ikke i utgangspunktet er kun digital og tar i bruk varierte virkemidler, har selve spredningen av budskapet det digitale som et fint og naturlig nav. Blant annet på Urørt-sidene, YouTube og sosiale medier, samt spredning som foregår viralt som sentrale elementer uttaler Christian Westerberg Thoresen.

Med Sølvtaggen for desember er «Hjerteknuser»-kampanjen automatisk nominert til Gulltaggen for 2010, en pris som deles ut under The Nordic Premier Digital Marketing Conference 12 - 14 april i Oslo.

Teamet bak «Hjerteknuser»-kampanjen bestod av Jens-Petter Aarhus, Eirik Johansen og Anders Gudmundstuen, fra Anorak, Simen Eidsvåg fra Haaland & Eidsvåg og Tone Helene Angsund i Starcom (se bildet til høyre).


Kaizers Orchestra - Hjerteknuser (Case study, English) from Anorak on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar