tirsdag 26. oktober 2010

Den norske X-Factor-samlingen lanseres digitalt


Sony Music Norway har solgt hele opplaget av X-Factor 2010 på plate til Se og Hør. Eneste platebutikker som får selge X-Factor-samlingen er de digitale.

Årets samleplate med de norske X-Factor-finalistene blir kun å få kjøpt på plate som vedlegg til Se og Hør Weekend. Første CD kommer med bladet 5. november, mens den andre og siste CD-en kommer 12. november.

En uke senere lanseres samlingen digitalt. Produktsjef Leif Ribe hos Sony Music klarer opp i detaljene rundt X-Factor-utgivelsen:

Eksklusiv avtale

Har jeg forstått dere riktig, fysisk distribusjon blir kun Se og Hør, ikke noe annet, eller blir albumet sluppet fysisk ved en senere anledning?
- Nei, dette er en eksklusiv avtale med Se og Hør om den fysiske distribusjonen, og platen vil ikke bli sluppet fysisk utover dette, opplyser Ribe.

Blir X-factor-samlingen også lansert digitalt for nedlasting og streaming, i så fall når?
- Samlingen blir sluppet digitalt 19.november for både nedlasting og streaming.

Blir det da lansert for nedlastingssalg samlet som albumenhet i tillegg til enkeltspor?
- Ja, både samlet som album og enkeltspor.

Nye muligheter

Tiltaket bør vekke tanker rundt status og framtiden for omsetning av musikk i fysisk og digitalt format. Det er en TV-aktuell samleplate som kun legges ut for salg digitalt. Dermed er håpet der om at X-Factor kan bidra til å sette fokus på nedlasting og streaming.

- Selv om digitalt salg og streaming er blitt stuereint for de fleste, tror vi at det finnes målgrupper der ute som ennå ikke vet hvilke muligheter som eksisterer. Da dette produktet favner såpass bredt, kan forhåpentligvis dette åpne noen flere dører for digital omsetning, sier Leif Ribe

Digital målgruppe

I hvilken grad legger dere opp til markedsføringsaktiviteter for nedlasting av produktet?
- Her vil det gjøres vanlige digitale aktiviteter, som søkeordskampanjer og lignende. Det er ikke lagt opp til å promotere enkeltlåter fremfor andre.

I hvilken grad forventer dere å lære av distribusjonsformer med måten dere lanserer denne tittelen på?
- Vi ser på dette som en spennende måte å nå nye kunder som kanskje ikke ville besøkt sin lokale platebutikk uansett. En slik distribusjonsform vil aldri kunne erstatte platebutikken, men være et supplement på enkeltutgivelser, konkluderer produktsjef Leif Ribe hos Sony Music.

VG-lista Album: Før Vamp overtar

Henning Kvitnes og Odd Nordstoga beholder de to øverste plassene på albumlista, men Vamp listedebuterer etter bare en helgs digitalt albumsalg.

Vamp fornekter seg ikke. De var på Senkveld på TV 2 en drøy uke før plateslipp, og har siden vært innom flere TV-programmer på TV 2 og NRK, samt denne bloggen, blant annet.

Mens I full symfoni ble gjenstand for tyvstart fredagen før slipp i 2006, og dermed snek seg til en tiendeplass, er denne ukens 28. plass for I full symfoni II resultat av eksklusivt forhåndsslipp digitalt via Platekompaniet.

Hele ti album på VG-lista denne uke er nykommere, men bare to av dem er norske. Vamp er ukens norske nykommer, og får følge av Hjertestups, en artistdugnad til ære for Tyrilistiftelsens 30-årsjubileum.

1. plass: Henning Kvitnes For sånne som oss  (Scandicana/CMG)
- Henning Kvitnes har tidligere toppet VG-lista med Stemmer i gresset, som beholdt plasseringen i to uker høsten 2007. Fjorårets Tid for latskap måtte ta til takke med to uker på andreplass på forsommeren, bare overgått av Alexander Rybak i den verste MGP-rusen. Med det nye samlealbumet er Henning Kvitnes tilbake på toppen for to uker, begge med Odd Nordstoga November som nummer to.


3. plass: Kings Of Leon Come Around Sundown (SMN)
- Kings Of Leon er ikke bare ukens nykommere i skarp konkurranse, de setter ny bestenotering. Fra før av har bandet syvendeplass som bestenotering i Norge, til gjengjeld holdt Only By The Night ut i så mye som 26 uker blant listas 40, og bestenoteringen kom nesten et år etter listedebuten.



4. plass: Håkan Hellström 2 steg från Paradise (UMG)
- Håkan Hellström er kommet til heder og verdighet igjen. Han fikk et brukbart gjennombrudd med Känn ingen sorg för mig Göteborg i 2001, som var på lista i 14 uker med 21. plass som best. Året etter kom Det är så jag säger det, som rakk så høyt som tredjeplass i løpet av 10 uker på lista. Da ble tre uker og niendeplass en nedtur med Ett kolikbarns bekännelser i 2005, og en ny nedtur med tre uker og 19. plass som best i 2008 med För sent för edelweiss. Med god hjelp av «Skavlan» på NRK og SVT går 2 steg från Paradise inn på lista tre steg under «himmelen».

10. plass: Bo Kaspers Orkester New Orleans (SMN)
- To svenske nykommere i Topp 10 er ikke hverdagskost. Begge burde egentlig hatt plass hos «Skavlan», men der ble det trangt mellom de musikalske innslagene. New Orleans er oppkalt etter byen der Bo Kaspers Orkester spilte inn dette albumet. Det er det tiende bandet har hatt på lista etter gjennombruddet med sitt andre album, På hotell i 1995. Selv om åtte av de ni foregående albumene har høyere besteplassering enn tiende, startet fire av dem lavere på lista, deriblant listedebuten i '95 og fjorårets samleplate Samling.


Hele VG-lista finner du på lista.vg.no.

X-Factor på plate, kun i Se og Hør


Den doble CD med årets norske X-Factor-finalister blir ikke å få kjøpt i platebutikker. Den kommer kun som vedlegg til Se og Hør Weekend.

Plata med årets X-factor-finalister har fått platina som om Se og Hør var vedlegg til plata. Aller Media bedyrer at det er bladet som er hovedproduktet.

Med opplag på 220.000 var Sony Music raskt ute med å dele ut seksdobbelt platina til X-factor-artistene, og Ifpi forklarte til Ballade.no at det var mulig fordi platene var hovedprodukt med Se og Hør som vedlegg. Dette avvises fra forlaget Aller Media AS.
- Hovedproduktet er selvsagt Se og Hør Weekend, og ikke omvendt, opplyser merkevaresjef for Se og Hør, Henriette Leikanger.

Eksklusivt

Se og Hør hadde sitt første CD-vedlegg i 2005. De har for det meste bydd på samleplater, som Jahn Teigens utvalgte og Sommerhits. For ganske nøyaktig to år siden ga de D.D.E.s den gang 11 måneder gamle album 15 år Live tittelen Festen fortsetter som vedlegg til bladet.

Nå er Se og Hør eneste distributør av samleplata fra norske X-factor 2010, som utgis i to deler, som hver blir å få kjøpt i svært kort tid. Første del kommer i weekend-utgaven 5. november.

Samarbeidspartner

- Sony Music Entertainment og Se og Hør har inngått en avtale som gjør Se og Hør til en eksklusiv distribusjonspartner for årets X-Factor CD, forklarer merkevaresjefen.

Hvordan ser dere på at dere på dette viset blir enedistributør av en slik helt fersk og TV-aktuell plate?
- Det synes vi er spennende og med vårt høye opplag vil artistene også kunne nå ut til et langt større publikum enn de ville gjort ved en vanlig lansering.

Prislapp

Se og Hør Weekend får en høyere prislapp med X-factor-plate som vedlegg, men likevel forventes økt salg av bladet.
- Vi jobber hele tiden med å finne gode, brede konsepter som kan bidra til at vi selger enda flere Se og Hør, understreker Henriette Leikanger.

- X-Factor har blitt et populært program som Se og Hør også dekker redaksjonelt. Vi finner det derfor naturlig å være med som samarbeidspartner, og vi ser gode muligheter til å treffe nye potensielle kjøpere når vi legger ved et slikt produkt. CD-ene vil bli plastet på forsiden og prisen på bladene vil økes noe, i likhet med CD og DVD prosjekter vi har hatt tidligere, forteller Leikanger.

Ekstrem ferskvare

Når dere også ut i platebutikkene med dette produktet?
- Nei, vi distribuerer gjennom Bladcentralen til dagligvare, kiosk og bensinstasjoner.

Hvordan markedsfører dere disse bladutgavene?
- Vi skal markedsføre de to utgavene av Se og Hør weekend med TV- og radiokampanje, samt printannonser i egne blader.

Hvor lenge kommer bladet og dermed plata til å være i salg?
- Se og Hør Weekend er i salg i fire dager, opplyser Henriette Leikanger.

mandag 25. oktober 2010

Dag Arnesens tredje «jazz på norsk»

Dag Arnesen Trio har skapt magi med norsk folkemusikk og klassisk i jazzversjon, og har sågar vært listepop med Norwegian Song 2. Nå kommer del tre, som er første utgivelse på Musikklosens eget plateselskap.

DAG ARNESEN (i midten), Pål Thowsen (v) og Ellen Andrea Wang (h). (Foto: Nadina Helen Bakos)
Odd Gjelsnes lyder tilnavnet «Musikklosen» for sin kunnskap om jazz, klassisk og etnisk musikk. For 14 år siden startet han eget distribusjonsfirma, Musikklosen, og blant hans bestselgere troner Dag Arnesen Trio høyt med Norwegian Song og Norwegian Song 2.

Når Bergens store jazznestor på pianoet er tilbake med nye norske sanger, står forandringene i kø. Dag Arnesen har selv komponert jazzviser inspirert av sine to første Norwegian Song-album, tre av albumets ti spor. Terje Gewelt har sluttet som bassist, og Arnesen har dermed gått fra Gewelts etikett Resonant Music til Musikklosens nyoppstartede plateselskap, Losen Records.

En jazzhit

Odd Gjelsnes har stor tro på at Norwegian Song 3 kan bli årets bestselger i jazz.
- Veldig rart om ikke det blir tilfelle. Her har de fått med seg en solid gjest på seks låter. Foruten en gjenopplivelse av NRKs «Pausesignalet» i Dags arrangement får du også en temmelig rocka «Pål sine høner», hvor Palle utfolder seg med beatboxing. Jeg tipper mange kommer til å plystre «Pausesignalet» mot jul, sier Odd Gjelsnes.

Musikklosen har som mål å selge 10.000 av Norwegian Song 3.
- Jeg har kjent Dag Arnesen i mange år og har hatt suksess med volum 1 og 2, som har solgt i størrelsesorden 15.000 og 8.000, forteller Gjelsnes.

Trilogi

Det kan fortone seg som en knallstart for Losen Records, men samtidig har Musikklosen mistet distribusjon av Resonant Music.
- Terje Gewelt sa opp i trioen, og da var det ikke lenger naturlig for Dag å utgi plater på Terjes label. Da Dag, Pål og jeg ble enige om at vi skulle fortsette samarbeidet og at jeg skulle gi den nye plata ut på min nye label Losen Records, ble dette feil for Terje, som dermed flyttet distribusjonen av Resonant Music til Musikkoperatørene, forklarer «Musikklosen».

Dermed ligger en eventuell trilogiboks i det blå for øyeblikket.
- Hva som blir den videre skjebnen for Vol 1 og 2 får fremtiden vise. For tiden vil jeg vie all energi på Norwegian Song 3, fastslår Odd Gjelsnes.

PALLE MIKKELBORG, Kongsberg 2009.
Erstattere

Terje Gewelts erstatter er nok et nytt bekjentskap for mange, mens gjesteartisten fra Danmark er viden kjent blant annet som komponist for Miles Davis.
- Trioen har fått en fantastisk erstatter på bass i Ellen Andrea Wang, og Palle Mikkelborg gjør ikke bort seg for å si det mildt. Dette skal bli moro, mener Gjelsnes.

Dermed er etiketten Losen Records født hos enmannsselskapet som hittil har vært distributør og importør av andres etiketter i inn og utland.
- Det er klart det er fint å starte en label med ei slik plate. Jeg har et godt forhold både til musikken og musikerne og vi samarbeider fint. De har hatt en utvikling som nok vil overraske mange, og plata er blitt meget vellykket, og det skal bli spennende å prøve å følge opp suksessen til de to første nå i et mye vanskeligere marked, forteller Odd Gjelsnes.

Mer losing

Losen Records hviler ikke på laurbærene, men har allerede sikret seg andre etablerte artister med pene merittlister.
- Et par uker etter Norwegian Song 3 skal jeg gi ut Olga Konkovas nye album, Lament For A Lost Maiden. Det kan være det kommer et par plater til også før eller rett etter jul. Flere prosjekter er på pratestadiet og noen er spilt inn, avslører «Losen».

- Filosofien min for Losen Records er at jeg skal gi ut plater med musikere jeg liker å jobbe med og musikk jeg liker. Det er uinteressant for meg om det er jazz, klassisk, folkemusikk, rock, blågrass. Liker jeg det, så liker jeg det, og jeg har aldri vært opptatt av å båssette musikk. Som det sies; det er god musikk, og det er dårlig musikk. På Losen Records tillater jeg meg å være helt enerådende i å bestemme hva som er god musikk, sier Odd Gjelsnes.

Ikke bare jazz

Losen Records blir ikke en rent jazzetikett.
- De som tror jeg bare liker jazz skal nok få seg noen overraskelser. Jeg planelegger utgivelser med både Håvard Gimse og Per Arne Glorvigen neste år, sier Gjelsnes.

Han legger ikke skjul på at opprettelse av nytt plateselskap i dag er å gå mot strømmen.
- Jeg velger å gå offensivt ut i et marked som mildt sagt er meget urolig, konkluderer «Musikklosen».


Dag Arnesen Trio - Norwegian Song 3

Plateselskap/Etikett: Musikklosen/Losen Records
A&R: Odd Gjelsnes
Distribusjon/promotion: Musikklosen
Salgsmål: 10.000
Albumslipp: 25.10.2010
Norsk turnestart: planlegges fra 22.02.2011
På nettet: www.mulemusic.no

Nøkkelelementer i markedsplanen: 
- Vi vil forsøke å få trioen inn på radio og TV i den grad det er mulig. Trioen ble presentert i NRK Dagsrevyen fra innspillingen i Rainbow Studio. Ellers alt det vanlige ovenfor pressen når plata kommer. Vi håper og tror dette blir årets jazzselger mot jul og vil følge opp etter beste evne i forhold til hva som skjer og hva vi får til underveis.

Internasjonal aktivitet: 
- Spiller på en stor FN-konferanse i Geneve 25. november. Det blir turne i Japan, usikkert når, samt at vi regner med å få til turne etter hvert i Italia, der de allerede har vært to ganger med suksess, og i Tyskland. Vi forsøker også å komme inn på internasjonale festivaler, og Palle Mikkelborg er åpen for å være med på spillejobber når han kan.

The Social Network fikk lunken mottakelse

The Social Network gikk rett til topps på den norske kinolista, men med et beskjedent besøk i forhold til andre listetoppere denne høsten.

La gå, Facebook-dramaet The Social Network er en listetopper på kinoer i både USA og Norge, men den verken ruler eller ruver. For fire uker siden holdt $22.445.653 til å toppe US Box Office, mer enn det dobbelte av Legenden om vaktuglene og Wall Street 2 på de følgende plassene.

Den andre uken på amerikanske kinoer var $15.451.991 i kinokassene nok til å holde The Social Network på topp, men utfordret av nykommeren Life As We Know It på andre med $14,5mill.

Vilt fall

The Social Network hadde premiere på norske kinoer sist fredag. Forrige helg toppet Fritt Vilt III med 83.060 løste billetter. Facebook-dramaet trakk til sammenligning 21.850 inn i det norske kinomørket. Det holdt til førsteplass på Kinotoppen likevel, for Fritt Vilt III mistet hele 76 prosent oppmøte siden premierehelgen, og landet på 19.712 i sin andre helg.

Svak kinohelg

Ytterligere fire premierefilmer gikk inn på Kinolista Topp 20. Norske Keeper'n til Liverpool trakk 15.108, som ble nok til fjerdeplass. Piranha 3D debuterte på syvendeplass med 5.493. På tiendeplass snek You Will Meet A Tall Dark Stranger seg inn etter å ha lokket 2.353. 35 år gamle Drew Barrymores N-te forsøk på å spille troverdig tenåring, Going The Distance, er bare nummer 14 med 1.225 løste billetter.

Samme helg i fjor trakk de 20 best besøkte kinofilmene i Norge 35 prosent mer publikum. Da toppet to ferske filmer lista med bedre besøk enn The Social Network; Knerten gikk til topps med 66.442 løste billetter foran Fame med 27.850. Nedgangen fra forrige helg var på hele 46,7 prosent.

fredag 22. oktober 2010

Møte med Vamp II

Vamp gir ut nytt konsertalbum sammen med Kringkastingsorkesteret. Det er bare gått fire år siden den første, men nye I full symfoni II byr på like mye et nytt Vamp.


Vamp har gitt ut bare ett studioalbum siden stormsuksessen I full symfoni (med Kringkastingsorkesteret). Når de allerede nå kommer med I full symfoni II, er det lett å tenke «reprise».

Som journalist slår det meg at jeg har lett for å tenke på samme spørsmål som sist jeg traff Vamp, det er blitt noen ganger nå. Tenker flere som meg? Så jeg spør heller om hva de har fått mest spørsmål om denne gangen.

Vamp II

- Nesten alle spør om hvorfor vi lager en sånn plate til. De spør mest om det og om vokalist, om hvem som skal synge på neste album. Og om penger og skatt, i disse skattelistetider, forteller Øyvind Staveland.
- Og noen er faktisk interesserte i musikk, de spør om Eivør, legger han tørt til.

Mye har forandret seg siden første Vamp-plate med Kringkastingsorkesteret gjorde bandet til Årets Spellemann, både i musikkmarkedet og med bandet selv. Røft sett kan man si at halve Vamp og hele æresgjestlisten er byttet ut. Det nye albumet blir mer som et Vamp II I full symfoni.

- Vi har vært skeptiske. Vi var bevisste på å få inn et nytt element. Det er et annet Vamp. Vi hadde aldri gjort det med samme besetning. I full symfoni II er en grei tittel, synes vi. Det er det det er bygd på.

Eivør Pálsdóttir

Eivør er et ubeskrevet blad i Norge, med unntak av enkelte festivalbesøk. Hennes opptredener på by:Larm 2007 i Trondheim ga storartede overskrifter, der hun ensom og alene grep og holdt publikum fast. Det er ikke helt rettferdig å kalle henne «Færøyenes Mari Boine», men det bør være forståelig, Vamps Torbjørn Økland foreslår Kate Bush i tillegg.

Jeg kunne lagt til Marilyn Mazur og Aina Kemanis, enkelte vil forstå det også, siden de er gjort kjent her i landet av henholdsvis Jan Garbarek og Nils Petter Molvær, men nå er det Vamp som gjør Eivør Pálsdóttir kjent her på berget - endelig.

Går hun fremdeles på scenen konsekvent barbeint?
Øyvind Staveland humrer bekreftende, og Carl Øyvind "Calle" Apeland slenger seg på;
- Ja, som den første vokalisten vår, flirer han.

Urkraft

Hvordan fant dere Eivør?
- Vi traff henne for første gang i fjor på Skåtøyfestivalen utenfor Kragerø. Da visste ingen av oss noe om henne, forteller Staveland.

Eivør har nylig gitt ut sitt sjette album Larva i Danmark. Hun har hatt suksess og vunnet priser både hjemme på Færøyene, på Island og i Danmark. I Norge har hun ikke fått fotfeste. Samarbeidet med Vamp vil gi henne det, og Larva skal etter hvert utgis i Norge via Grappa.

Men hva er det Eivør gir Vamp?
- Det er lett å se. Det gir oss nok en anledning til fornyelse. Det er en glede å stå på scenen med folk som har slik tilstedeværelse og utstråling, sier Øyvind Staveland.
- Hun tilfører oss en slags urkraft, tilføyer Torbjørn Økland.

Forandringer

Det er ikke bare Vamp som har forandret seg mye de fem siste årene, også platebutikker, butikker som selger plater, nedlastingsmarkedet og ikke minst sosiale medier.

Hvor står Vamp på sosiale medier i dag?
- Det blir i hvertfall påstått at vi er gode på det. Vi har en god hjemmeside, en Facebook-side som blir oppdatert flittig. Vi er også på Twitter og YouTube. De som jobber for oss er gode på det.


Yngre Vamp

Øystein Stavelands sønn Odin var nærmest for lærling å regne på I full symfoni 1. Siden har Vidar Johnsen sluttet som vokalist, og Odins jevnaldrende Paul Hansen har overtatt mikrofonen.

Har Vamp merket seg et yngre publikum med St. Mandag.
- Ja, på samme måte som vi fikk et eldre publikum gjennom det forrige «symforni-albumet», mener Øyvind Staveland.
Han sikter til at bandet i denne sammenhengen har et digert antall «nye medlemmer» i symfonisk format.
- Vi er utrolig heldige som får lov til å spille med hele dette orkesteret, det skjer ikke hvem som helst, og vi har fått to sjanser, understreker han.

2011
 
Har Cortina på samme måte opplevd å få et større eldre publikum etter at Paul Hansen ble med på Vamp?
- Vi har ikke fått kjent mye på det, men vi har mange voksne i publikum fra før. Det blir spennende å se om vi får noe effekt når vi skal ut med nytt album i 2011, forteller Hansen.

Nå er det Vamp som gjelder, og Kringkastingsorkesteret, og Eivør. Sammen skal de ut på turné med oppstart i Trondheim Spektrum 19. november og finale i Oslo Spektrum 27. november.

Ny DVD

I full symfoni 1 har solgt hele 173.000 eksemplarer i fysisk format, altså på CD. Til sammenligning har det seneste studioalbumet St. Mandag solgt 76.800 i følge distributøren. I tillegg kommer nedlastingsalg. Det nye albumet har passert 18.000 bestilte til slippet mandag 25. oktober, det er rundt regnet fem tusen mindre enn forhåndssalget for bandets seneste album.

DVD-en med Vamp i full symfoni med Kringkastingsorkesteret en hit, som har passert 20.000 solgte. Vamp kan avsløre at I full symfoni II kommer på DVD i tide til turnéstarten 19. november.

Vamp-jubileum

Samtidig vil Øyvind Staveland fortelle litt om Vamps vei videre etter dette, bandet skal forberede et 20-årsjubileum, som foreløpig er på idéstadiet.
- Det blir en ny studioplate neste gang. Det klaffer med et 20-årsjubileum, avslører han.

- Vi har gått gjennom store forandringer for oss og publikum, det har gitt oss en ny giv. Nå gleder vi oss til å jobbe med nye sanger, vi kommer til å bruke mesteparten av 2011 til det, så satser vi på at plata skal ut i løpet av 2012, forteller Staveland.

«Tir n'a Noir» på Rockefeller:



VAMP

Albumutgivelser:
God morgen, søster (1993) Spellemannprisen, Visesang
Horisonter (1994)
13 humler (1996) Spellemannprisen, Visesang
Folken (1996)
Flua på veggen (1998) Spellemannprisen, Viser og viserock
Ei med alt (1999)
En annen sol (2000)
Månemannen (2002)
Siste stikk (2005) Spellemannprisen, Viser
I full symfoni (2006) Spellemannprisen, Årets Spellemann - 173.000 solgte + digitalt
St. Mandag (2008) - 76.800 solgte + digital
I full symfoni II (2010) - forhåndssalg 18.000 (pr. 21.10.2010) med ca. 60 prosent grossistandel

Silje Nergaard med julealbum

Det kan virke som at alle Silje Nergaards amerikansk kolleger har gitt ut julealbum. Nå er det Siljes tur, og hun gjør mer ut av det enn man vil forvente.

Etter 20 års karriere kommer Silje Nergaard fra Hamar med sitt første julealbum. Det har fått navnet If I Could Wrap Up A Kiss, og blir å få kjøpt fra 15. november, melder Sony Music Norway.

Silje Nergaard og hennes faste tekstleverandør Mike McGurk har levert tre egne, nyskrevne julesanger. I tillegg har Nergaard skrevet en fjerde julesang sammen med Sigrid Merete Hanssen. De åtte andre sangene har hun hentet fra dels ukjente kanter av julemusikken.

Annerledes julealbum

- Jeg ønsket å lage en annerledes juleplate med jazzinspirerte sanger, som passet inn i mitt eget musikalske landskap. Jeg har alltid vært glad i julen, men har aldri satt musikk til den før. Det begynte som et overskuddsprosjekt og endte opp som en veldig personlig juleplate, uttaler Silje Nergaard selv i plateselskapets pressemelding.

Silje Nergaard lar tittelsporet, en av hennes egne sanger, få åpne If I Could Wrap Up A Kiss.
- Dette er første gang jeg har komponert julesanger selv. Jeg måtte forske litt på hva som kjennetegner en god julemelodi. Tittelsporet «If I Could Wrap Up A Kiss», kom til meg da jeg var ute og jogget en fin norsk sommerdag. Jeg tenkte at vi har jo mye mer enn vi trenger i all velstanden vår, og vi har ikke behov for enda flere ting til jul, så hvorfor ikke pakke inn et kyss til den vi er glad i, forteller Nergaard.

Bortgjemte skatter

To av sangene på If I Could Wrap Up A Kiss er duetter.
- En av de fineste sangene på plata er en gjemt skatt som jeg har jeg fått fra familien til Kenneth Sivertsen. Jeg synger den sammen med Sigvart Dagsland, den heter «Det var ein gong» og er en hyllest til en stor norsk kunstner, forteller Slije Nergaard.

Silje Nergaard har bevisst styrt unna de største, mest utslitte sviskene i julemusikken, men ønsket å gjøre et unntak for «Have Yourself A Merry Little Christmas».
- Noen vil kanskje synes at sangene ikke har nok jul i seg, og det gjør ingenting. Det er bare fint om platen blir spilt når julen er over også. Jeg har prøvd å lage et varmt og lunt album, og jeg håper jeg den kan gi litt ro i en ellers så hektisk juletid, sier Silje Nergaard.

14. desember inviterer Silje Nergaard og bandet hennes til jazzklubb med desemberstemning i Oslo Konserthus, legger Sony Music til.

SILJE NERGAARD
Julealbumets låter:

 1. «If I Could Wrap Up A Kiss» (Silje Nergaard/Mike McGurk) 
      med Roger Cicero
 2. «The Very First Christmas Without You» (Silje Nergaard/Mike McGurk )
 3. «River» (Joni Mitchell)
 4. «Det var ein gong» (Kenneth Sivertsen/Solfrid Sivertsen) 
      med Sigvart Dagsland
 5. «Christmas Time Is Here» (Vince Guaraldi/Lee Mendelson)
 6. «Is Christmas Only A Tree» (Mark Rebek)
 7. «Sonjas sang til Julestjernen» (Egil Monn Iversen/Axel Helgeland)
 8. «Vintersang» (Silje Nergaard/Sigrid Merethe Hanssen)
 9. «Det hev ei rose sprunge» (Trad.)
10. «Wonderful Christmas Time» (Paul McCartney) med Karla & mamma
11. «Have Yourself A Merry Little Christmas» (Hugh Martin/Ralph Blane)
12. «A Christmas Wish» (Silje Nergaard/Mike McGurk)

Nytt fra Jaa9 & OnkLP


Jaa9 & OnkLP følger opp Sellout med nytt album i 2011. Allerede nå kommer førstesinglen, «Partysvenske».

Sony Music Norway satser videre på Norges kanskje minst urbane rap-duo, Jaa9 & OnkLP. Nytt album er i anmarsj, og første single ut heter «Partysvenske».

- Etter knallsuksessen med «Blog» og «Glir Forbi» fra albumet Sellout i 2009 er Jaa9 & OnkLP tilbake.
«Partysvenske» er første smakebit fra deres kommende album, foreløpig uten tittel, som skal ut i 2011, melder Thomas Solhaug hos Sony Music.


Live på Lydverket

NRK har allerede meldt seg på lanseringen av singlen.
- Jaa9 & OnklP spiller «Partysvenske» live for første gang på Lydverket i NRK2 neste uke, og singelen er A-listet på NRK P3. «Partysvenske» er i salg digitalt 25. oktober, oppsummerer Solhaug.


Mens Sjåre brymæ var så høyt oppe som tredjeplass på albumlista i 2004, og sendte singlen «Kjendisparty» opp til andreplass på Topp 20, stoppet Sellout, duoens første album på stort plateselskap, Sony Music, på 21. plass. Det gikk bedre på singlelista, der «Glir forbi» fikk åtte uker med tredjeplass som best.

Du finner Jaa9 er @jaa9hmpf på Twitter, mens Pål «OnkLP»Tøien er @onklp. På Myspace er de også hver for seg, Jaa9 og OnkLP.

Film på VOD før DVD

Viasat lanserer i dag for første gang en film på «video-on-demand» før filmselskapet slipper den på DVD.
JOSH BROLIN er Jonah Hex i filmen med samme navn.

I kveld, fredag 22. oktober, lanserer Viasat OnDemand Jonah Hex med Josh Brolin i tittelrollen. Warner Bros. Entertainment lanserer den på video i Norge først i januar 2011.

- For første gang noen sinne lanserer Viasat en tittel for VOD før filmen slippes på DVD. Fredag har filmen Jonah Hex premiere på Viasat OnDemand, forteller Presse- og informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen.
                                                 
Direkte på VOD

Filmen er produsert av Hollywood-studioet Warner Bros. Entertainment, og var ment for kinovisning også i Norge, men det er ikke blitt noe av det. I stedet for å bli en «rett på DVD»-film, blir Jonah Hex faktisk en «rett på VOD»-film i Norge.
- Filmen om den kjente tegneseriehelten, med Josh Brolin og John Malkovich i hovedrollene, vil ikke komme i vanlig DVD-distribusjon før i januar 2011, melder Christensen.

Viasat kaller det førpremiere og forhåndspremiere, og forventer at det ikke skal bli deres siste.
- Viasat er i gang med å forhandle med amerikanske filmselskaper med henblikk på å utvide antall førpremierer på web-TV-tjenesten, sier Øystein Hygen Christensen.

Koster å være først

Warner slipper Jonah Hex i Norge på Bluray Disc og DVD 12. januar 2011. Viasat OnDemand får altså to og en halv måneds forsprang på den tradisjonelle videoleiebransjen på denne filmen. Også Viasats leiepris ligger tett opptil videobransjen.
- Tilgang til forhåndspremieren på Jonah Hex koster 49 kroner. Man har tilgang til filmen i 24 timer, og står fritt til når som helst å pause, spole eller stoppe filmen, opplyser Christensen.

Han legger vekt på at denne betalingstjenesten ikke må forveksles med Viasats abonnementtjenester.
- Nettportalen viasatondemand.no er tilgjengelig og åpen for alle med bredbåndstilknytning, og man trenger ikke å være parabolkunde hos Viasat for å bruke tjenesten, understreker Øystein Hygen Christensen.

Kinoflopp

Spillefilmen basert på den gamle westernserien fra D.C. Comics Jonah Hex ble en flopp på amerikanske kinoer. Med et produksjonsbudsjett på 47 millioner dollar, kan ikke fattige $10.547.117 i kassene kalles annet. Filmen er ikke kinovist i andre land.

Jonah Hex er Jimmy Haywards andre regissørjobb, men første spillefilm. Debuten var animasjonsfilmen Dr. Seuss' Horton Hears A Who!, en forventet utvikling for en animatør fra Pixar fra Toy Story i 1995 til og med Oppdrag Nemo i 2003. I tillegg til Brolin aksler Jonah Hex blant andre John Malkovich, Megan Fox, Michael Fassbender og Will Arnett.

Enkelte norske forhandlere tilbyr allerede importert Jonah Hex på sone 1-utgave på DVD og sonefri Bluray-utgave.

onsdag 20. oktober 2010

Norsk spillmusikk prisnominert i Hollywood

Den norske komponisten Knut Avenstroup Haugen er nominert til Hollywood Music In Medias pris for beste spillmusikk.

Tilleggspakken Rise of the Godslayer til Funcom's massive online multiplayerspill Age of Conan er en av ni nominerte til prisen for beste originalmusikk i spill under Music in Media-prisutdelingen i Hollywood.

Blant bestselgere 
Knut Avenstroup Haugen konkurrerer mot åtte andre spillkomponister om den gjeve prisen, som deles ut 18. november. Age of Conan Rise of the Godslayer er det eneste rene PC-spillet som er nominert for beste spillmusikk. Alle de andre nominerte er storspill fra velkjente, tungt etablerte studio.


De andre nomninerte spillene kan også vise til større salgssuksess enn tilleggspakken fra Funcom. Det gjelder BioShock 2 (2K Games), Epic Mickey (Disney Interactive), Medal of Honor (EA), God of War III (SCE), Ubisofts sterke franchiser Assassin's Creed: Brotherhood og Prince of Persia: The Forgotten Sands, samt Microsofts storsatsinger Halo: Reach (Bungie Studios) og Alan Wake (Remedy Entertainment). 

Gjennombrudd 
Priskategoriene i Hollywood Music In Media Awards er fire for originalmusikk og fire for sanger i henholdsvis filmer, dokumentarer og kortfilmer, TV-produksjoner og altså spill. De mest kjente av de nominerte er selvsagt i spillkategorien, og Funcom tar noen av disse til inntekt for, som de sier det, «at Hollywood har fått øynene opp for Knut Avenstroup Haugen».

- Selv om du ikke er fan av Age of Conan, er Haugens musikk til Rise of the Godslayer, så vel som The Hyborian Adventures suite fra det originale spillet, vel verdt en lytt, særlig om du har sansen for storbudsjetts fantasy lydlandskaper som står seg mot verker av Howard Shore og Hans Zimmer, uttaler produsent Jørgen Tharaldsen i en pressemelding, og viser til spillets offisielle nettsider og Rise of the Godslayers Making the Music-trailer.

tirsdag 19. oktober 2010

En million i by:Larm-stipend

Statoil forlenger samarbeidet med by:Larm, og øker stipendet til en million kroner.

INGRID OLAVA fikk Statoil-stipendet under by:Larm 2010.
– Vi er strålende fornøyd med at Statoil nå går inn med enda mer krefter i festivalen, sier by:Larms sponsorsjef Geir Oterhals i en pressemelding fra festivalen.

Et treårig samarbeid der Statoil stod som hovedsponsor for hele by:Larm med festival og konferanse, kurs og alt ble innledet da et Statoil-stipend på 800.000 kroner ble tildelt Ida Maria i 2008. I 2009 var det jazztrompetist Mathias Eick som fikk stipendet, og i år tilfalt det Ingrid Olava.

Millionær

Nå forlenges samarbeidet som hovedsponsor med to nye år, og stipendet økes til en million kroner.
- Vi er meget fornøyd med at Statoil nå går inn med mer krefter i by:Larm. Festivalen er en av de viktigste arenaene for utviklingen av norsk musikk, og Statoils støtte til dette arbeidet er essensielt for oss, sier Oterhals.

Nytt i forlengelsen er at Statoil skal være mer aktiv i by:Larms talentarbeidet, også i de faglige delene av festivalen.
- by:Larms arbeid for utviklingen av norske musikktalenter er årsaken til at festivalen er en naturlig partner for Statoil, uttaler Statoils markedssjef Oddvar Høie i pressemeldingen.

Fotball og rock

Det utvidede samarbeidet med by:Larm gjør Statoil i stand til å ta opp rock, pop og jazz i sitt allerede godt etablerte talentprogram.
- Samarbeidet med by:Larm er en del av vårt talentprogram «Morgendagens helter», der vi støtter lovende utøvere innenfor både kultur, idrett og utdanning. by:Larm er landets viktigste arena for talentutvikling innen rytmisk musikk, sier Høie.

mandag 18. oktober 2010

Fritt Vilt III - årets nest største kinopremiere

Fritt Vilt III ble sett av 83.060 på kino i premierehelga. Det er årets nest beste prestasjon av en film på norske kinoer.
FRITT VILT III har hatt premiere, og etter to forløpere
og en helg er trilogien sett av 605.450 kinogjengere
i Norge. (Bilde fra Nordisk Film Distribusjon)


I år er det bare Knerten gifter seg som har samlet større kinobesøk i løpet av en helg enn Fritt Vilt III. Skrekkfilmen slår både Sex and the City 2 og det store besøket Avatar trakk i årets aller første helg.

Skrekk-eventyr
Fritt vilt-eventyret startet for nøyaktig fire år siden. Da var det sensasjonelt med 55.000 besøkende i løpet av en premierehelg for en norsk skrekkfilm. Nøyaktig to år senere fortsatte eventyret med hele 101.564 løste billetter i premierehelgen.

Fritt vilt 1 stoppet på 255.451 skremte og fornøyde kinogjengere, mens Fritt Vilt II ble sett av i alt 266.939. Treeren har helt klart noe å leve opp til etter en liten nedgang i premierebesøket siden toeren.

Tre norske i Topp Fire
Grusomme meg (Despicable Me) hadde premiere samtidig med Fritt Vilt III sist helg, og stakk av med 23.897 kinogjengere. Den animerte Universal-filmen klarte dermed så vidt å snike seg foran Knerten gifter seg, som falt fra andre til tredjeplass i sin fjerde kinohelg med 22.720 løste billetter. På fjerdeplass følger Nokas med 20.885.

PREMIEREFILMEN Grusomme meg (Despicable me) klarte så vidt å erobre andreplass
foran snart månedgamle Knerten gifter seg. (Bilde fra: Universal Pictures/UIP)

fredag 15. oktober 2010

Betty brenner for rock


Plata heter Brenn hexen. Hun kaller seg bare Betty og oser punk. På plata leverer hun punkpop med finesse og tekster fri for blygsel.

I uken før Farojournalen ble lagt på is, traff jeg en artist med meningers mot og alle odds mot seg. Hun lanserer sitt andre egne album etter at medieoppmerksomheten har lagt seg etter at hennes niese rømte fra barnevernet og døde av en overdose.

Det var «tante Betty» som ble intervjuet om niesen på TV, og hun legger ikke skjul på at hun selv har levd på randen. Nå ønsker Betty Johnsen å legge hodet sitt på blokka og stille seg til doms; Noen vil få et kick, andre kan gjøre som albumtittelen antyder: Brenn hexen.

- Er det lov å være kvinne oppunder 50 år og få lov til å spille rock,? spør Betty retorisk.
Det prøver hun å få svar på med sin forholdsvis ferske karriere.
- Jeg er for gammel for P3, men jeg vil spille rock, noe som er impulsivt og sterkt, og jeg vil vise vei for andre jenter.

Pupper og lår

- I min tid var det Patty Smith, Siouxie & The Banshees, Marianne Faithful og Nina Hagen som viste vei. Det var ikke bare pupper og lår, men i dag er det bare deiligheter som Beyonce og Rihanna som gjelder, mener Betty.

Hun ønsker å være et kvinnelig forbilde i den ekte musikken, ikke overlate det til, som hun sier «Neil Young og gutta». Betty har imidlertid ikke merket seg hvor store forbilder punkrockerne fra Melodi Grand Prix Junior er blitt, men tar mine ord for at To Små Pønkere fra Alta og The BlackSheeps fra Varanger gjør god nytte.
- Det er herlig å høre på. Noen må våge å gå foran. De unge tør også mye mer, nikker Betty anerkjennende.

Betty legger ikke skjul på at hun ikke har hva man kalle «stemmeprakt», men hun har funnet en ny vei til sin stemmes troverdighet:
- Jeg går også på skole i København, på andre året på Complete Vocal Institute. Det er helt fantastisk. De er ute etter «Hvem er du» - «Hvor vil du hen med dette», forteller Betty Johnsen.

Bergen Trondheim

Hennes nye karriere startet i fjor med albumet Svart natt, som i likhet med det nye er produsert av Ronny Le Tekrø. Bergensdamen fra Trondheim er imidlertid sitt eget plateselskap, Betty Records, og er avhengig av samarbeidspartnere for å komme opp og fram.

Hun har samme promotører som Vamp og Sivert Høyem, Head Of Promotion, og samme distributør som Vassendgutane og Ole Ivars.
- Jeg samarbeider med Bare Bra Musikk som distributør. De er dyktige, og har fått ut plata på alt online, fra Platekompaniet til iTunes og Amazon.

Dyrt visittkort

Betty Johnsen har lagt mye ressurser i albumet, men venter ikke å bli rik av produktet.
- Jeg har brukt mer tid på denne enn på Svart natt. Jeg har hatt det moro med å spille i band. Nå tør jeg i større grad stå for produktet. Nye Brenn hexen er egentlig den første, og de får bare brenne meg, sier hun, som om hun med utgivelse av plata har lagt hodet på blokka.

Hun har andre suksesskriterier enn albumsalg.
- Jeg opplever at en hver dag er en suksess. Jeg får arbeide med det jeg liker. De fleste musikere er ukjente. Du kan ikke tvinge det på noen, men det må også nå ut til noen. Jeg håper jeg får til salt i såret, og virker ikke denne (plata), så virker den neste, sier hun.

Trønderrockere

Bergensjenten Betty har blitt del av det erfarne rockemiljøet i Trondheim, og gleder seg som en unge til å stå på scenen med nye bekjentskaper i bandet.
- Jeg har fått med meg Morten Skaget og Steinar Kroksatd fra Åge Aleksandersens Sambandet, de er jo mer inne i dette her enn jeg er. Hele live-kompet skinner, stråler Betty.

Hun er også glad i det trøkket man får av blåseinstrumenter.
- Det er tre blåsere som er med på tre låter på plata, men etter dette kan jeg ikke gjør noe uten blåsere, fastslår Betty entusiastisk.

- Det er ikke noen i denne bransjen som får noe gratis. Jeg har fått samarbeidspartner som vil det samme som meg, og det jeg drømmer om nå er å få mer innpass på festivaler, fortsetter artisten.

Til Bergen

Betty ser spesielt fram til konsert i Bergen 22. oktober.
- Det er min hjemby, selv om jeg har bodd i Trondheim i 25 år, sier Betty.

Konserten finner sted på Inside Rock Café, og konsertoversikt.no beskriver henne som «Betty Johnsen, Bergens Punkdronning, Norges Rock-diva nr. 1 og en av de få kvinnelige bandlederne vi har hatt her i landet».



Plateselskap/Etikett: Betty Records
A&R:
Betty Johnsen


Distribusjon: Bare Bra Musikk
Promotion: Head Of Promotion

Management: Egen

Salgsmål: 3.000
Nøkkelelementer i markedsplanen: Video på «Norsk På Norsk» på NRK, intervjuer i de største avisene, TV 2 og NRK
Internasjonal aktivitet: Complete Vocal Institute

Albumslipp: 4.10.2010 
Norsk turnestart: 21.10.2010
På nettet: www.bettybetty.net

Førstesingel: «Før ganen galer» 
Andresingel: «Månestripen»